Jak optymalizować koszty (odc. 4): Tnij tylko wtedy, jeśli musisz

Oceń, czy musisz po prostu ciąć koszty, czy możesz poświęcić więcej czasu i starań, by efekt był optymalny długoterminowo. Zamiast opcji „taniej”, wybierz „lepiej i taniej”. Rozwiązania długoterminowe są zawsze lepsze od krótkoterminowych, o ile możesz sobie na to pozwolić.

Najczęściej okazuje się, że dużo efektywniejsze od zwalniania co trzeciego pracownika, jest ograniczenie wynagrodzenia czy bonusów wszystkim trzem. Oczywiście ma to związek z wysokimi kosztami zwolnienia: odprawy, ekwiwalent za niewykorzystany urlop, spadek wydajności w wyniku konieczności reorganizacji pracy oraz spadku motywacji pozostającej załogi. Trudno policzalne są straty wynikające z utraty wiedzy i zaburzenia rytmu pracy oraz ciągłości komunikacji między współpracownikami, kontrahentami czy klientami. Odsunięte w czasie, lecz odczuwalne straty, mogą przewyższyć oszczędności ze zwolnienia.

Często też słychać, że zwolnienie pracownika, to nie tylko obcięcie jego pensji, ale też miejsca pracy, narzędzi i kosztów powiązanych. Rzadko kiedy jednak w dniu zwolnienia firma może równocześnie pozbyć się biurka, samochodu, abonamentu i licencji na oprogramowanie oraz odzyskać część zainwestowanych pieniędzy. „OK, telefonu od nas nikt nie odkupi, ale przynajmniej nie będzie kosztu abonamentu i usług”, tylko czy rzeczywiście? Czy umowa ramowa dopuszcza zmniejszenie ilości aktywnych kart SIM, a jaka jest wysokość kary związanej z wypowiedzeniem UoŚUT i z czym będzie się wiązać zwrot samochodu do leasingodawcy? Przeanalizowanie takich zobowiązań może wykazać bezzasadność likwidowania stanowisk pracy i wskazać zupełnie inne rozwiązania, które przyniosą krótkoterminowe oszczędności i długoterminowo optymalną wysokość kosztów.

Analiza kosztów i potrzeb je generujących, a następnie analiza możliwych rynkowych rozwiązań dla zaspokojenia tych potrzeb bardzo często przynosi nie tylko obniżenie kosztów. W wyniku wprowadzonych zmian, zastosowania nowych rozwiązań bardzo często w firmie pojawia się nowa energia, nowe sposoby korzystania z owoców zmiany i wynikające z tego usprawnienia wpływające także na stronę przychodową. Często właśnie tak się dzieje przy zmianie technologii i architektury rozwiązań teleinformatycznych, które uruchamiają dalsze naturalne zmiany w procesach, często wpływając na sposób wykonywania obowiązków służbowych i wyższą ich efektywność. Rosnąca sprzedaż staje się efektem ubocznym wdrożenia oszczędności.

Autorka: Iwona Pękala, 4optima

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *